DOI: 10.17151/kepes.2021.18.23.11
How to Cite
Alfonso Bouhaben, M. . (2021). The image-baroque. Introduction to the cinema of Andrés Di Tella. Kepes, 18(23), 315–339. https://doi.org/10.17151/kepes.2021.18.23.11

Authors

Miguel Alfonso Bouhaben
Escuela Superior Politécnica del Litora
malfonso@espol.edu.ec
https://orcid.org/0000-0002-4439-4596
Perfil Google Scholar

Abstract

This article focuses on the study of the creation tactics of the Argentine documentary filmmaker Andrés Di Tella. These tactics have in common the deviant reading of visual archives adopting elements of collage, ready-made and found footage. The methodology proposed establishes the processes of 
inter-breeding and hybridization of Latin American and European Baroque as a frame of reference in order to determine the modes of folding and synthesis that operate in his films. Thus, the results of this research reveal how the tactics of each Di Tella film - the reconstruction of the reconstruction in Reconstruyen crimen de la modelo (1990), the history of history in Montoneros, una historia (1995), the art of the art in Macedonio Fernández (1995),
the image of the no image in La televisión y yo (2002), the otherness of the self in Fotografías (2007), the file of the file in El país del diablo (2008), all the images in Hachazos (2011), and all the words in 327 cuadernos (2015) - are constructed from a plurality of appropriation and recontextualization strategies that reveal a multiplicity of ways to express what we have called the image-baroque.

Álvarez Solís, Á. O. (2017). Barroco, casticismo, emancipación. En Rosas, L. F. B., & Chávez, V. H. P., Confluencias barrocas (pp. 213-226). Leiden: Almenara.

Álvarez, V. (2012). “¿Habremos hecho bien?” Una aproximación a las zonas grises en Montoneros, una historia. Cine Documental, 5. http://revista.cinedocumental.com.ar/5/articulos_05.html

Bustillo, C. (1988). Barroco y América Latina. Un itinerario inconcluso. Caracas: Monte Ávila.

Carpentier, A. (1984). Lo barroco y lo real maravilloso. En Ensayos (pp. 119). La Habana: Letras Cubanas.

De Andrade, O. (1999). Manifesto antropófago. Nuevo Texto Crítico, 12, 25-31. https://www.redalyc.org/pdf/5521/552156376009.pdf

Deleuze, G. (1989). El Pliegue. Leibniz y el Barroco. Barcelona: Paidós.

Denegri, A. (2008). Del vídeo a la TV: la mirada crítica. Realizaciones videográficas argentinas relacionadas con el fenómeno televisivo. En J. La Ferla (comp.). Historia crítica del video argentino (pp. 181-198). Buenos Aires: Fundación Eduardo F. Constantini, Malba, Fundación Telefónica.

Echeverría, B. (2011). La modernidad de lo barroco. México D. F.: Ediciones Era.

Flores Ballesteros, E. (2003). Lo nacional, lo local, lo regional en el Arte Latinoamericano: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Huellas. Búsquedas en Artes y Diseño. Revista, 3, 31-44. https://librosffyl.bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/167/floresballHuellas3.pdf

Fundación Konex. (2011). Andrés Di Tella. https://www.fundacionkonex.org/b4363-andres-di-tella

Leibniz, G. W. (2001). Monadologia. Madrid: Biblioteca Nueva.

Lezama Lima, J. (1988). La curiosidad barroca. En Confluencias (pp. 230). La Habana: Letras Cubanas.

Marín, S. (2020). Breve acercamiento al barroco latinoamericano desde José Lezama Lima y Severo Sarduy. Versiones, 1(15), 85-92. https://revistas.udea.edu.co/index.php/versiones/article/view/344449

Negri, A. (2014). Biocapitalismo. Entre Spinoza y la constitución política del presente. Buenos Aires: Editorial Quadrata.

Oubiña, D. (2004). Cine y compromiso en la Argentina. En Sobre una realidad ineludible. Arte y compromiso en la Argentina. 1976-2001 (pp. 68-81). Valencia: Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo.

Paranaguá, P. A. (2003). Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra.

Paz, O. (2014). Sor Juana Inés de la Cruz o las trampas de la fe. Barcelona: Seix Barral.

Rodriguez-Plaza, P. (2005). Crítica, estética y mayorías latinoamericanas. Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, 38, 99-120. http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/4198

Rossi, M. J. (2018). Despliegue poscolonial y neobarroco latinoamericano: aportes para una hermenéutica de la contraconquista. Otros locos. Revista de Estudios Críticos, 52-68. http://www.ceapedi.com.ar/otroslogos/Revistas/0010/05%202019%20Rossi.pdf

Schwartz, J. (1983). La vanguardia en América Latina: una estética comparada. Revista de la Universidad de México, 21, 12-16. https://anaforas.fic.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/11641/1/Schwartz.la.vanguardia.pdf

Spinoza, B. (2009). Ética demostrada según el orden geométrico. Madrid: Tecnos

Taquini, G. (2008). Tiempos del vídeo argentino. En J. La Ferla (comp.). Historia crítica del vídeo argentino (pp. 25-48). Buenos Aires: Fundación Eduardo F. Constantini, Malba, Fundación Telefónica,.

Verón, E. (1984). Construir el acontecimiento. Barcelona: Editorial Gedisa.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |