DOI: 10.17151/kepes.2023.20.27.14
How to Cite
Hernández, R. M. (2023). Intervention artistic practices for the redefinition of the territory and the configuration of the public sphere(s). Kepes, 20(27), 391–428. https://doi.org/10.17151/kepes.2023.20.27.14

Authors

Rut Martín Hernández
Universidad Complutense de Madrid
rutmartin@pdi.ucm.es
https://orcid.org/0000-0002-3304-091X
Perfil Google Scholar

Abstract

This paper presents the research of the main strategies that have been tested from contemporary artistic practices for the configuration of discourses that promote processes of collective action that the public sphere generate. The main objective is to analyze these strategies in relation to the creation of devices for the redefinition of the territory and the conformation of specific knowledge that arises in and from the practices. To achieve this goal, a hybrid methodology is implemented that proposes specific methods and tools typical of research in the arts and in qualitative methodology. The research allows establishing some categories of analysis that present a cartography of the main lines of action of the artistic practices that appear in the public space,
such as playful, relational actions, and creation of subordinate and ecosophical tales. Their discursive axes, potentialities and conflicts they make visible are also analyzed. The results show constants that define these artistic practices of intervention in the urban space around four axes: the reappropriation of space, collaborative methodologies, the emphasis on identity values, and the vindication of embodied and situated knowledge. This enables collective actions in which agreements and conflict resolution are based on the bond with the other which promotes other forms of community relationship for socially distributed knowledge.

Agamben, G. (2006, 11 de noviembre). Metrópolis (sesión de conferencia). Seminario Metropoli/Moltitudine. Uninoomade, Venecia, Italia. http://www.generation-online.org/p/fpagamben4.htm

Aillapán, P. (2007). Zona de juego (intervención artística). http://paulo-aillapan.blogspot.com/

Allen of Hurtowood, L. (1946). ¿Por qué no utilizar así nuestras zonas bombardeadas? Picture Post, 33 (7), 26-29.

Alonso+Lamberti. (2016). Rarizando la ciudad (acción artística). https://bit.ly/3NG1MWo

Arquitectura Expandida (2011). El Dorado se mueve, el Dorado es aquí. (intervención artística). http://arquitecturaexpandida.org/

Arreola Muñoz, A. V. y Saldívar Moreno, A. (2017). De Reclus a Harvey, la resignificación del territorio en la construcción de la sustentabilidad. Región y Sociedad, 29 (68), 223-257.

Ates, B. (2015). A Spatial impromptu: green resistance by guerrilla gardening (M.Arch. - Master of Architecture). Middle East Technical University.

Atlas. (2016). Formas de olvidar (acción artística). http://www.mataderomadrid.org/ficha/5697/frinje16.html

Augé, M. (2004). Los “no lugares”: espacios del anonimato: una antropología de la modernidad. Gedisa.

Basurama, Intermedia. Autobarrios (intervenciones artísticas). http://autobarrios.eu/

Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida (1ª ed. en español, 6ª reimp. (FCE Argentina. Fondo de Cultura Económica.

Boj, C. y Díaz, D. (2008-). Hybrid Playground (intervención artística). http://www.lalalab.org/hybrid-playground/

Borja-Villel, M., Díaz Bringas, T. y Velázquez, T. (Com.). (2014). Playgrounds: reinventar la plaza. Siruela.

Carrión, F. (2019). El espacio público es una relación no un espacio. En Carrión, Fl y Dammert- Guardia, M. (eds.). Derecho a la ciudad: una evocación de las transformaciones urbanas en América Latina. Instituto Francés de Estudios Andinos, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales y Flacso Ecuador.

Cirugeda, S. (1996-2007). Recetas urbanas (intervenciones urbanas). http://www.recetasurbanas.net/v3/index.php/es/

Constant. (1956-1974). New Babylon (proyecto arquitectónico). https://www.macba.cat/es/arteartistas/artistas/constant/new-babylon

Contrafilè. (2011). Parque para brincar e pensar (intervención artística). http://parqueparabrincarepensar.blogspot.com/

Delgado, M. (2008, 26-30 de mayo). La artistización de las políticas urbanas. El lugar de la cultura en las dinámicas de reapropiación capitalista de la ciudad (sesión de conferencia). X Coloquio Internacional de Geocrítica. Universidad de Barcelona, España. http://www.ub.edu/geocrit/-xcol/393.htm

Delgado, M. (2015). El espacio público como ideología. Libros de la Catarata. Di Monte, P. y Grávalos, I. (2009-). Esto no es un solar (intervención artística). https://bit.ly/3peLoSA

Guattari, F. (2008). La ciudad subjetiva y post-mediática. La polis reinventada. Fundación Comunidad.

Habermas, J. (2006). Historia y crítica de la opinión pública: la transformación estructural de la vida pública. Gustavo Gili.

Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. Ediciones Cátedra S.A.

Harvey, D. (2013). Del derecho a la ciudad a la revolución urbana. Akal.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª edición). McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Holmes, B. (2013). Eventwork. La cuádruple matriz de los movimientos sociales contemporáneos. https://bit.ly/3B1GsTG

Intensitat. (2013). Esto no es un museo. Artefactos móviles al acecho (intervención artística). https://bit.ly/3LUSrsH

Intensitat. (2013). Esto no es un museo (Intervención urbana). https://bit.ly/3LTvE0h

Intermediae. (2014). Paisaje sur. Autoconstruyendo Usera-Villaverde (intervención artística). https://bit.ly/419LFn4

Kluge, A. y Negt, O. (2001). Esfera pública y experiencia. Hacia un análisis de las esferas públicas burguesa y proletaria. En Blanco, P. (Ed.), Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa (pp. 216-258). Universidad de Salamanca.

KUNSTrePUBLIK. (2009). ID taller Barrio RAVAL (intervención artística).

Laddaga, R. (2010). Estética de laboratorio: Estrategia de las artes del presente (1ª ed., Sentidos, artes visuales). Adriana Hidalgo.

Lapeña, G. (2013). El tiempo revelado (intervención artística). https://glorialapena.wixsite.com/arte/el-tiempo-revelado

Lefebvre, H. (1969). El derecho a la ciudad. Península.

Left Hand Rotation. (2010-2015). Gentrificación no es nombre de señora (Intervención artística). http://www.lefthandrotation.com/gentrificacion/

Lozares, C. (2000). La actividad situada y/o conocimiento socialmente distribuido. Papers, 62, 97-113.

Mary Miss. (2011). Broadway: 1000 Steps (intervención artística). Programa de arte urbano Nueva York 2011. http://marymiss.com/projects/broadway-1000-steps/

Munizaga Vigil, G. (2014). Diseño urbano. Teoría y Método. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Negri, A. (2014). Construyendo lo común. Performance como praxis. En: Pontbriand, C. (Ed.), Perform. Cómo hacer cosas con(sin) palabras. Madrid: CA2M, 34-46.

Nowotny, H. (2006). The potential of Transdisciplinarity, Interdiciplines. http://helga-nowotny.eu/downloads/helga_nowotny_b59.pdf

O’Sullivan, S. (2012). On the Production of Subjetivity. Palgrave Macmillan UK Remy, J. & Voye, L. (1992). La ville: vers une nouvelle definition? L´Harmattan.

Rockwell, D. (2010). Imagination Playground (Intervención artística). https://www.rockwellgroup. com/projects/imagination-playground

Rosler, M. (2017). Clase cultural: Arte y gentrificación. Caja Negra.

Sáez Tajafuerte, B. (2018). Saberes situados. Enrahonar. An International Journal of Theoretical and Practical Reason, 60, 93-108.

Sánchez, J. A. (2013). In-definiciones. El campo abierto de la investigación en artes. Artes, la revista, 12(19), 36-51.

Sequera Fernández, J. (2013). Políticas de gentrificación en la ciudad neoliberal (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/23816/1/T34970.pdf

Sequera Fernández, J. (2014). Ciudad, espacio público y gubernamentalidad neoliberal. Urban, 7, 69-82. http://polired.upm.es/index.php/urban/article/view/3082/3150

Steyerl, H. (2010). ¿Una estética de la resistencia? La investigación artística como disciplina y conflicto. MaHKUzine. Journal of Artistic Research, 8. https://transversal.at/transversal/0311/steyerl/es

Suchman, L. (1993). Respuesta a la acción situada de Vera y Simon: una interpretación simbólica. Cognitive Science, 17, 71-75.

Tamames Gala, C. (diciembre 2019). Las voces resistentes de los habitantes y otros “restos”: apuntes sobre poética de los cuerpos en la ciudad neoliberal y la crisis contemporánea. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 14, 641-660.

Todo por la Práxis. (2010). Esta es una plaza (Intervención artística). http://estaesunaplaza.blogspot.com/2010/03/proyecto-de-espacio.html

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |