DOI: 10.17151/kepes.2018.15.18.4
How to Cite
Castañeda Marulanda, W. ., & Villa Carmona, G. A. . (2018). Color as sign. Reflections on the design of visual messages. Kepes, 15(18), 81–109. https://doi.org/10.17151/kepes.2018.15.18.4

Authors

Walter Castañeda Marulanda
Universidad de Caldas
castaneda@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-1466-0910
Perfil Google Scholar
Gustavo A. Villa Carmona
Universidad de Caldas
gustavo.villa@ucaldas.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-7037-9103
Perfil Google Scholar

Abstract

This article brings together a series of approaches on the conception and use of color in the field of visual design. It is based on the consideration that the use of color is closely related to the context the communication systems or products proposed by this professional field are directed to. The document also deals with other elements that participate in the elaboration of the message or the visual piece through the understanding of color that, as a visual sign, is present in the communicational product received by people. Finally, the text shares the result of the reflection on how semiology and communication address the issue of color and highlights its importance in the configuration of visual messages.

Aaris, S. (2012). Design elements. Color fundamentals. Massachusetts, USA: Rockport Publishers.

Arboleda, A.M. (2008). Percepciones del color y de la forma de los empaques: una experiencia de aprendizaje. Estudios Gerenciales, 24 (105), 31-45.

Arfuch, L., Ledesma, M. y Chaves, N. (2005). Diseño y comunicación. Teorías y enfoques críticos. Argentina, Buenos Aires: Paidós.

Buchanan, R. (2007). Retórica y diseño. Aleph diseño y comunicación. Recuperado de: http://www.mexicanosdisenando.org.mx.

Brusatin, M. (1997). Historia de los colores. Madrid, España: Paidós Estética.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid, España: Alianza Editorial.

Chaves, N. (2001). El oficio de diseñar. Propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan. Barcelona, España: Gustavo Gili, SL.

Chaves, N. (2013). Marca cromática y semántica del color. FOROALFA. Recuperado de http://foroalfa.org/articulos/marca-cromatica-y-semanticadel-color.

Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona, España: Editorial Lumen.

Eco, U. (1994). Signo. Bogotá, Colombia: Letrae.

Finlay, V. (2004). Colores. Madrid, España: Océano.

Fraser, T. (2005). Color, la guía más completa. El libro definitivo sobre el color. Barcelona, España: Evergreen.

Garau, A. (1986). Las armonías del color. Barcelona, España: Paidós.

Gómez, A. et al. (2007). Patrones de color. Interpretación de los valores cromáticos en Caldas. Manizales, Colombia: Universidad de Caldas.

Itten, J. (2002). El arte del color. Ciudad de México, México: Editorial Limusa.

Julier, G. (2010). La cultura del diseño. Barcelona, España: Gustavo Gili, S.A.

Küppers, H. (1992). Fundamentos de la teoría de los colores. Barcelona, España: Gustavo Gili, S.A.

Arfuch, L. Ledesma, M. Chaves, N. (2005). Diseño y comunicación. Teorías y enfoques críticos. Argentina: Paidós Estudios de Comunicación.

Lenclos, J.-P. and Lenclos, D. (2004). Colors of the world. New York, USA: W.W. Norton & Company.

Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Barcelona, Buenos Aires: Paidós.

Ospina Toro, W. (2005). Naturaleza contextual del diseño. Revista KEPES, 2 (2), 15-30.

Papanek, V. (1971). Design for the real world. Human Ecology and Social Change. Chicago, USA: Academy Chicago Publishers.

Paulik, J. (1996). Teoría del color. Barcelona, España: Paidós.

Rapaille, C. (2007). El código cultural. Madrid, España: Editorial Norma.

Restrepo, M. (1998). El mensaje: categoría de comunicación. Signo y Pensamiento, 7 (12), 5-10.

Sánchez, Y. y Castaño, J. (2015). Patrones de color: adaptación a nuevos métodos de captura cromática contextual como estrategia didáctica. Colombia. Revista KEPES, 12 (12), 11-29.

Sanz, J.C. (1993). El libro del color. Madrid, España: Alianza.

Sanz, J.C. (1996). El libro de la imagen. Madrid, España: Alianza.

Tapia, A. (2004). El diseño gráfico en el espacio social. Ciudad de México, México: Editorial Designio.

Tapia, A. (2009). Retórica y diseño: la experiencia brasileña. FOROALFA. Recuperado de https://foroalfa.org/articulos/retorica-y-diseno-laexperiencia-brasilena.

Wei, S. et al. (2015). Package Design: Colour Harmony and Consumer Expectations. International Journal of Design, 8 (1). Recuperado de http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/1130/612.

Zelansky, P. (2001). Color. Madrid, España: Blume.

Zena, O. (2015). Colour, Contrast and Gestalt Theories of Perception: The Impact in Contemporary Visual Communications Design. Colour Research and Application, 40, 85-92.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |